Macam Cantik Jer Macam Comel Jer - Amar

Penyanyi, Lagu dan penerbit: Arif Muazzim Abdul Rahman atau Amar. Lirik: Magictawau Alif

Perhatikan keindahan alam dan diri Betapa agungnya kuasa Ilahi Hebatnya Dia yang Maha Pencipta Subhanallah Alhamdulillah Allahu Akhbar Kecantikan keindahan yang diberi Hanya pinjaman sementara Sebagai ujian untuk kita Apakah bersyukur atau sebaliknya Korus Macam cantik jer macam comel jer Semua ciptaan Allah Macam cantik jer macam comel jer Segala pujian kembali padaNya Macam cantik jer macam comel jer Indahnya Tuhan ciptakan kita Macam cantik jer macam comel jer Ajaibnya alam semesta Kecantikan keindahan yang diberi Hanya pinjaman sementara Sebagai ujian untuk kita Apakah bersyukur atau sebaliknya RAP Sesama kita jangan mengata, usah menghina kelak sama tarafnya Janganlah pula meletakkan diri yang mulia ini pada tahap yang rendah Menjadi fitnah, kita ada maruah, kita punya amanah Cantikkan akhlak comelkan peribadi Ia pemikat hati, ia hiasan diri Kembalilah kita kepada fitrah kejadian Keindahan alam dan diri sempurna ciptaan Yang Maha Esa Ulang Korus Bersyukurlah kita dengan nikmatnya Syasya suka mata Syasya ni...
Di Malaysia ada sebuah video dari seorang gadis dengan nama yang digunakan di YouTube "Syasya Solero" mengudang rasa saudara Amar (Pencipta Lagu) ingin mencetuskan mesej baru yang lebih positif melalu nasyidnya. Akhirnya tercetuslah satu lagu yang direkamkan dirumah dan ianya mendapat sambutan karena membawa aura yang positif berbanding parodi yang tidak menjanjikan apa apa mesej kepada menontonnya.

Disebabkan ramai yang membahas ‘Syasya’ dengan parodinya, secara tidak langsung syasya pulak yang membawa perkataan macam comel je kepada ilham saudara Amar untuk menciptakan sebuah lagu yang menggunakan perkataan “MACAM COMEL JER, MACAM CANTIK JER”.

Oleh kerana mendapat sambutan mengenai lagu nasyid tersebut, itu telah menyebabkan dibawa ke satu peringkat lagi yaitu masuk ke studio untuk rekaman penuh untuk lagu nasyid itu.



NILAI-NILAI DAN MORAL DARI LAGU:-

1.      Jangan pernah kita melupakan siapa yang menciptakan kita yaitu Allah.
2.      Mengingati betapa agungnya ciptaan Allah yang bisa di lihat dan dirasakan oleh panca indra yang Allah berikan kepada kita.
3.      Keindahan yang ada pada diri manusia itu seharusnya kita sedar hanya pinjaman Allah sementara.
4.      Kita sebagai manusia harus ‘mensyukuri’ segala nikmat yang diberikan oleh Allah, seperti keindahan yang ada pada diri kita.
5.      Jangan pernah timbul dalam diri kita perasaan tidak ‘bersyukur’ atas pemberian Allah yang harus kita sedar hanya pinjaman untuk kita syukuri.
6.      Segala pemberian dan pinjaman pada diri kita merupakan “UJIAN” pada diri kita. Misalnya keindahan yang ada pada diri kita.
7.      Allah SWT telah menciptakan kita sebaik-baik ciptaan.
8.       Kita sebagai manusia yang sama ciptaannya jangan pernah suka menghina orang lain.
9.      Manusia itu semuanya sama dan yang membezakan di sisi Allah adalah “TAQWA” kepada-NYA.
10.  Jangan pernah mahu meletakkan diri kita yang mulia ini menjadi tarafnya yang rendah atas di sebabkan kelalaian diri kita.
11.  Jangan meletakkan diri kita dalam zona yang bisa menjadi “Fitnah”.
12.  Kita manusia harus menjaga maruah diri dan menjaga maruah sebaik-baik ciptaan daripada semua makhluk yang ada.
13.  Gunakan akal dengan sebaiknya dan di tempat yang benar.
14.  Jaga peribadi Islam yang ada pada diri kita.
15.  Segala pujian kembali kepada-NYA (ALLAH SWT).***( MUNIR BIN MOHD ONON)


0 komentar: